Monday, October 27, 2008

Belum berjaya lagi :(

Nie dah minggu kedua aku buat lab work on digestibility, tapi sampai sekarang aku belum berjaya lagi dapat result. Aku tak faham kenapa samples ikan yang aku buat tak boleh digest dalam asid nitrik pekat dan hidrogen peroxide. Pening kepala aku fikir. Dah beberapa kali aku ubah standard method yg aku gunakan, tapi hasilnya masih lagi belum nampak. Aku tambah jumlah asid nitrik, hasilnya pun sama. Aku panjangkan masa panaskan sampel + asid nitrik pekat + hidrogen peroxide to 100 darjah dari 2 jam ke 6 jam pun, hasilnya masih sama. Aku dah tak tau nak buat apa dah tadi.

Sebelum aku balik dari lab tadi, aku jumpa supervisor aku, tanya apa yang patut aku buat. Dia pun pening jugak, sebab tak pernah lagi berlaku samples yg tak boleh di digest dalam asid pekat. Tapi tadi setelah berbincang dengan dia, mungkin aku akan cuba campurkan asid nitrik dengan asid yang lebih kuat iaitu perchloric acids. Aku pernah guna perchloric acids semasa buat digestibility masa kat UPM dulu, memang berjaya, tapi untuk standard method yg aku gunakan di sini, sepatutnya aku tak boleh gunakan perchloric acids sb aku guna inert marker yang berbeza. Masa di UPM aku guna Chromic oxide sebagai inert marker, tapi di sini aku guna yttrium oxide dan ytterbium oxide. Jadi aku masih tak tau camne result yang akan aku dapat lepas ini, adakah boleh digunakan ataupun tidak.

Inilah benda yang paling aku tensen bila buat lab work, bilamana kena repeat berkali2 benda yang sama. Memang hakikatnya kita belajar melalui kegagalan, tapi kekadang kegagalan menyebabkan sampel aku hampir habis. Kalau sampel aku habis, macamana lah aku nak teruskan aku nyer lab work lepas nie... :((

11 comments:

oon said...

deng, pa kata kitak maca bismillah n selawat tiga kali lok sebelum mula eksperimen. Insyaallah.

Anonymous said...

INSYAALLAH, kelak mek ikut kata kitak. Tq Shah :)

*wink wink* said...

hey there..keep up a gud work!its not dat u're not tryin, but u did it in ur own way n it may need sum time 4 u 2 see d result..b patience..Allah sentiasa bsama dgn org yang bersabar.. =)

MsN said...

Sabarlah Kamil..aku pun sakit jiwa optimize methods dulu..tapi sememangnya dari failure baru kita belajar..

Thomas Edison on overcoming failure:
'No such thing as discouragement.. since every wrong attempt discarded is another step forward!'

So, keep moving forward kamil!!

Kamil L said...

Sy Fazidawaty- Tq..kelak mek cuba agik :)

Natrah-tue ler natrah, pening kepala aku dah..skrg nie aku cuba dan jaya..semalam aku cuba lg, masih belum dapat gak... aku rasa kena kaji balik lah method tue...huhu...

Anonymous said...

mil, cube tgk blk btul2 standard method tu. hehehe. aku ingat lg masa final yr project masa undergrad dulu ko selalu merungut psl standard curve utk ammonia ko asyik tak menjadi. then, i spotted (which masa tu ko nk tunjuk camne nk buat standard curve tu) ada salah pengiraan utk brp jumlah of solution needed to be pipetted. then, we sorted that prob out good. ingat lg ka? hehehe. so.. all the best!

Kamil L said...

Jep- hehe...ingat lagi,kenangan masa buat final year project yg kena repeat berkali2..huhu...
a..a..aku dah kaji balik standard method tue ngan supervisor aku arietue, memang ok nampaknya sb semua chemicals yg digunakan adalah direct dari botol.. Pg td supervisor aku baru email tuan punya journal yg tulis method itu, dia dah replay. Jadi skrg aku tengah cuba method ke 2 yg dicadangkan oleh author journal tue yg ambil masa 2 hari untuk siap satu sample..huhu...tak kesahlah lama, asalkan berjaya..harap2 berjaya kali nie..huhu..

Pete said...

hai kamil, peter tok. pekabar kitak? sebelum apa-apa, slamat hari raya buat seisi keluarga dan sahabat andai, maaf zahir batin sebab lambat madah selamat hari raya (bagi pihak kaban dari Jabatan Sains Sosial). iboh tensen gilak eii, kamek sitok pun tensen juak, sebab iya lah aku lepak kat blog orang tok haha.

Kamil L said...

Hai peter, kamek bait jak..Thank you peter :) Ya lah..kamek cuba ilek2 juak..ilangkan tensen... :) Lamak sik dengar berita kitak urang sinun..harap semua bait2 sinun :)

juri said...

sabar ya mil...as long u n ur sv dah sorted this thing out, inshaAllah everything will be okay..cayok2...Doa bnyk2..memang penat kan kalo buat benda yg sama bnyk kali..tention.frust.huhuuhu.semua ada.pa2 pun berusahalah...n senyum2 selalu...)

Kamil L said...

Juri-tima kasih ju :) Tue ler kan ju, cuba hingga berjaya :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio