Friday, November 18, 2011

Spesies yang biasa diternak di Malaysia

Entri kali ini saya ingin berkongsi mengenai mengenai spesies akuatik yang biasa diternak di Malaysia. Biasanya ternakkan ini akan dilakukan bergantung kepada permintaan dan harga pasaran. Di sini saya senaraikan mengenai ikan air tawar. Tetapi yang menarik di Malaysia, walaupun ternakkan banyak melibatkan ikan air tawar, tetapi masih ramai orang Malaysia yang tidak suka makan ikan air tawar. Kenapa? Sb kebanyakkan jawapan yang saya perolehi secara rawak ialah kebanyakkan ikan air tawar ini berbau hanyir, tanah dan banyak lagi. Tapi sebenarnya apapun spesies ikan, kualiti ikan tetap sama. Ikan adalah protein murah dan lengkap untuk manusia :)

English Name

Malay Name

Scientific Name

Bighead catfish

Keli bunga

Clarias macrocephalus

Walking catfish

Keli kayu

Clarias batrachus

Common carp

Kap biasa/Lee koh

Cyprinus carpio

Bighead carp

Kap kepala besar

Aristichthys nobilis

Silver carp

Kap perak

Hypophthalmichthys molitrix

Grass carp

Kap rumput

Ctenopharyngodon idella

Climbing perch

Puyu

Anabas testudineus

River catfish

Baung

Mystus sp.

River catfish

Patin

Pangasius sutchi

Japanese eel

Belut

Anguilla japonica

Red tilapia

Tilapia merah

Oreochromis sp.

Gourami

Sepat

Trichogaster trichopterus

River carp

Jelawat

Leptobarbus hoevenii

Javanese carp

Lampam jawa

Puntius gonionotus

Giant gourami

Kalui

Osphronemus goramy

Tiger grouper

Kerapu

Epinephelus fuscoguttatus

Marble goby

Ketutu

Oxyeleotris marmoratus

Seabass

Siakap

Lates calcarifer

Mud crab

Ketam nipah

Scylla serrata

Giant freshwater prawn

Udang galah

Macrobrachium rosenbergii

Tiger prawn

Udang harimau

Penaeus monodon

Cockle

Kerang

Anadara granosa

Sunday, October 16, 2011

Masih Terlalu Sibuk

Lama tak jenguk blog nie. Disebabkan tak nak ianya terus bersarang macam sarang labah2, jd aku uploadlah gambar gambar yg aku tak tau apa motif aku menguploadnya..hehe.. saje je suka2 :)









Sunday, September 18, 2011

Selamat hari pembentukkan Malaysia

Sarawak merdeka pada 22 July 1963
Sabah merdeka pada 31 ogos 1963
Malaya merdeka pada 31 Ogos 1957

Malaysia DIBENTUK dari GABUNGAN Sarawak, Sabah, Singapura dan Malaya pada 16 September 1963.

Selamat hari pembentukkan Malaysia...

Thursday, September 15, 2011

Beraya bersama pelajar Malaysia d Kampus induk

Tahun nie disebabkan tahun terakhir aku beraya d bumi Tasmania, aku dan beberapa kwn telah buat keputusan untuk beraya bersama pelajar Malaysia lain di Kampus induk, lebih kurang jaraknya 200km dari kampus cawangan tempat aku belajar. Sebelum nie tak pernah aku beraya di sini. Yg pasti, ramai pelajar yang aku tak kenal kat sini..yg aku kenal adalah sorang dua..sb ramai kawan2 aku yg belajar kat kampus nie dah abis belajar dan balik Malaysia... Ini adalah antara gambar masa sambutan raya d Kampus Induk...






Nie tak semua yang datang..kalau semua datang, mesti padat tempat nie dengan manusia..hehe

Lepas beraya, kitaorang berjalan2 kat bandar Hobart..


Lepas tue lapar balik..nasiblah ada kedai Nandos yang halal..boleh makan :)

Tuesday, September 13, 2011

Suasana Malam Raya Ke-2

Ni gambar masa berkumpul pada malam raya ke dua..memang ramai kan Malaysian.. Tasmania dah jadi perkampungan utk orang Malaysia..hehe






Suasana Raya Pertama

Ini adalah gambar raya pertama di sini... Memang ramai orang Malaysia di sini skrg jika dibandingkan 4 tahun yg lepas.. kalo tak silap aku, mula2 aku mendaftar di sini, hanya sekitar 15 orang sahaja pelajar melayu di sini. Itupun jarang jumpa sebab masing2 sibuk.. Sekarang nie, keluar kat mana2 pun jumpa orang melayu..kekadang raya macam kat Malaysia dah..hehehe..

Warga malaysia bergambar selepas Sembahyang Raya..Belakang adalah Masjid d Uni of Tasmania












Aktiviti Malam Raya

Walaupun 1 syawal dah lepas, aku nak kongsi juga gambar2 masa aku beraya kat sini. I ni adalah syawal ke lima aku d Tasmania dan INSYAALLAH, yang terakhir bagi aku d bumi Tasmania. Tahun ini jika dibandingkan dengan tahun2 sebelumnya, memang meriah sangat.. Bukan kerana malaysian makin ramai, tetapi kerana sikap gotong royong dan perancangan yang teratur dari semua kawan2 untuk aktiviti sambutan raya tahun nie. Apapun, inilah kenangan raya yang paling best bg aku d Tamania :) Tahun depan, INSYAALLAH, raya d Saratok, Sarawak :)





Friday, August 26, 2011

Musim dah berubah

Aku tak tau nak upload apa..jd sempena dengan musim bunga yg baru nak masuk nie, aku uploadlah gambar bunga..hehe :)Selamat berpuasa semua..tinggal beberapa hari lagi nak raya.. raya kat mana2 pun sama je lah kan..yg penting semngat raya tue ada.. aku kat sini wlpun takde suasana, tp hati aku masih rasa raya, jd cam malas dah nak buat keja bila dah dekat dengan raya nie..hehe...

Kelaka saratok ikit. Mun ngekut raso atie, nang aso maok balit jak eh..lamak do dah sik nangga pintu gerbang n bandung ngei saratok eh.. ngenang maso kecik dolok, ngabang umah urang, minum air menet..nang sik apat dilupak eh kenangan maso ensio.. mun jaman kecik2 dolok, malam bandung lah malam yg dinantik..nipo ndak, malam yo jak dapat ngelayo, ghaon2 musin kampung.. waktu yo urang makei pelito banyak agik..kenek tuk mungkin sik rame dah makei pelito sb minyak tanah pun sik dijuai gik eh..ndak ku tauk kenak...pelik juak nipo minyak tanah pandei abis poyo.. main mercun..aie..macam2 jenis mercum maso yo..saiz pun besar2 jak.. mercun terbang, bungo api warna warni..kenek tuk nang sik boh nak madah, nang susah nak nangga... sik beraso tuk dah rayo ke 5 aku d perantauan.. nang sik pernah terpikir aku rayo d perantauan.. maso ku study ngei terenggganu n kl pun nang aku balit jak maso rayo.. tapi kenek tuk, bukan sik maok balit tp sik ado cuti..makin rayo, makin lah gago..pelik juak eh... mun aku tauk dolok, nyambung belajar kat mesir kah, iran kan, nyaman leh balit rayo..hehehe.. selamat hari rayo semo...INSYAALLAH, mun dipanjangkan umur, tahun depan aku berayo ngei Malaysia gik...tempat sik tauk lah...hehe..tp yg pasti ngei Malaysia... :)




Wednesday, August 24, 2011

Filem pendek

Aku suka filem2 pendek sempena dengan raya terutamanya iklan2 petronas. Tapi dah lama dah petronas tak keluarkan iklan yang betul2 dapat menyentap hati sesiapa yang menontonnya... aku pernah keluarkan entri mengenai iklan2 terbaik raya yg pernah aku tengok sebelum ini. Kali ini CST keluarkan lagi filem pendek sempena raya..memang terbaik dan sepatutnya ditayangkan di television di Malaysia... Tahniah CST..sebak gak aku tengok..korang memang terbaik :)

Tuesday, August 23, 2011

Video Raya Tahun Lepas

Ini adalah video hari Raya Tahun lepas di Launceston, Tasmania. Tahun lepas boleh dikatakan hari raya yang paling meriah yang pernah aku rasakan sejak aku beraya di sini dari tahun 2007. Harap2 tahun ini pun meriah gak :) Ini tahun terakhir aku beraya di perantauan, tahun depan aku raya kat Malaysia plak, INSYAALLAH kalo dipanjangkan umur... :) Lama tak merasa kek lapis Sarawak, lemang n ketupat dan rendang... Rindu2..huhuhu...







Friday, August 05, 2011

Kebuluran dan kekayaan

Bila aku tegok video saudara seislam kita di Somalia, sangat menyedihkan... Kekadang aku hairan kenapa Pak Arab yang kaya giler giler tak sanggup nak tolong Saudara meraka yg dalam keadaan susah. Mereka lebih sanggup membeli kelab2 bola yang berjuta2 mahalnya, mengukir nama dekat pulau sehingga bleh nampak dari angkasa, membuat bangunan pencakar langit yang tertinggi, memiliki beratus2 model kereta mewah, mempunyai kereta paling besar di dunia dan banyak lagi.. Serius bagi aku, ini melambangkan kebodohan pak Arab itu sendiri... emo plak aku dah...aku betul betul kecewa sb mereka terlalu kaya hingga membazir tak tentu pasal. Baik mereka membantu saudara meraka yg berada dalam kebuluran. Aku sebut Pak Arab, sebab meraka kaya dan suka membazir dan menayangkan kekayaan mereka pada dunia.. Ya Allah, moga hati mereka yang kaya ini terbuka untuk menderma dan membantu hamba MU yang berada dalam kesusahan. Amin.

Wednesday, August 03, 2011

Pelik, kenapa tak nak puasa

25 orang ditangkap tidak berpuasa di Sarawak

Sumber :BHARIAN
2011/08/03
KUCHING: Kerajaan negeri bersedia untuk meminda Seksyen 14 Ordinan Kesalahan Jenayah Syariah 2001 bagi mengenakan hukuman lebih berat kepada orang Islam yang ditangkap tidak berpuasa berikutan jumlah tangkapan yang meningkat setiap tahun.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman, berkata kerajaan bersedia untuk mengkaji kemungkinan memperkenalkan hukuman khidmat masyarakat kepada pesalah atau meningkatkan lagi jumlah denda atau tempoh penjara.
"Baru dua hari bulan Ramadan, sudah 25 orang ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS). Angka ini amat menakutkan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan Tabung Baitulmal Sarawak bernilai RM51,286 kepada 35 orang penerima di sini, hari ini.
Daud yang juga Pengerusi Lembaga Baitulmal dan Waqaf Sarawak berkata, buat masa ini salah satu tindakan yang bakal diambil ialah dengan mendedahkan identiti pesalah di media massa selepas mereka disabitkan kesalahan, sebagai kaedah untuk mendidik pesalah berkenaan.

Mengikut Seksyen 14, umat Islam yang disabitkan bagi kesalahan pertama boleh dikenakan denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali dan jika disabitkan buat kali kedua boleh dikenakan denda tidak lebih RM2,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-dua sekali. - BERNAMA


ULASAN:

Apa lah nak jadi dengan orang zaman skrang... Tak malu ke mereka dengan budak2 kecil yg berpuasa? Tak percaya, tanya ngan budak sekolah rendah, berapa ramai yang berpuasa.. Mereka bersunggguh2 mencuba untuk puasa, ini kita yang dah besar panjang tak segan silu makan di bulan ramadhan.. Sepatutnya denda yg lebih berat dikenakan kepada pesalah ini. Ini baru hukum dunia. Hukum akhirat diaorg tak fikir... Bulan puasa ini bulan di mana sepatutnya kita sebagai umat islam berebut2 untuk melakukan amal. Betapa besarnya pahala di bulan Ramadhan ini. Marilah sama2 kita menjadi insan yang lebih baik dan meningkatkan amal kita bukan sahaja sempena bulan ramadhan, tp bulan2 selepas ramadhan pun kita kena teruskan..Istiqamah. Allah S.W.T. suka pada manusia yang istiqamah dalam melakukan sesuatu. INSYAALLAH

Monday, August 01, 2011

Salam Ramadhan

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN KEPADA SEMUA KAWAN KAWAN YANG BERAGAMA ISLAM. MOGA AMALAN KITA TAHUN INI DITERIMA OLEH-NYA. AMIN.

Ini ramadhan aku yang ke 5 di perantauan. Tahun nie Ramadhan kat sini musim sejuk. Jadi siang tak lah panjang sangat...sekarang subuh pukul 5.45a.m dan magrib pukul 5.16pm. Semalam terawih yang pertama utk Ramadhan tahun ini. Yang menariknya dekat masjid semalam, majoriti orang Malaysia. Imam pun orang Malaysia juga. Semakin ramai orang Malaysia kat sini. Dah macam jadi perkampungan Malaysia pulak..hehe.. aku masih ingat, tahun pertama aku kat sini, nak tgk orang malaysia, susah sangat..orang Melayu masa tu aku rasa lam 15 orang je. Sekarang nie aku rasa mau dah lebih 50 orang dah... Kat mana mana pergi mesti jumpa dengan orang Malaysia... Salam Ramadhan kepada semua kawan2..terutamanya kepada kawan2 yang tak pernah jemu melawat blog saya :-)


Friday, July 22, 2011

Buaya Air Masin II

Merupakan spesies buaya paling bsar di dunia di mana buaya jantan boleh mencapai panjang hingga 5 Meter dan ada rekod menunjukkan buaya ini mencapai panjang hingga 7 Meter. Buaya air masin ini dijumpai tidak hanya di air masin dan payau, tetapi boleh juga dijumpai di kawasan air tawar (sila rujuk entri ini di mana ianya akan menjelaskan bagaimana buaya air masin boleh hidup di perairan air tawar: Buaya air masin..penyesuaian hidup di air masin... ). Buaya ini boleh dikesan jauh di tengah laut dan ini telah dibuktikan dengan report "Buaya tembaga terdampar di Pantai Teluk Chempedak" dan "Adakah ini bukti buaya memang wujud d PD?"

Buaya ini mempunyai mulut yang sangat kuat. Mangsa utama buaya ini adalah seperti kera, kerbau, lembu, kambing, pelbagai jenis ikan sehinggalah ikan jerung dan kemungkinan manusia. Buaya ini sangat merbahaya kerana ia akan mendekati mangsanya perlahan2 tanpa pengetahuan mangsanya dan apabila berada hampir dengan mangsanya, hentakkan kuat dari ekornya akan menghasilkan terjahan ke depan dan pada masa ini ia akan menerkam mangsanya dan kemudian menarik mangsanya ke dalam sungai. Biasanya buaya akan membunuh mangsanya dengan melemaskan mangsanya di dalam air. Biasanya buaya yang bersaiz 3 Meter adalah merbahaya kepada manusia kerana ia berpontensi untuk menyerang dan meyebabkan kematian pada manusia.

Buaya ini dikategorikan sebagai spesies yang berisiko rendah untuk pupus. Tetapi pemburuan buaya air masin ini adalah tidak dibenarkan kerana yang spesies yang dilindungi. Induk buaya boleh menghasilkan sekitar 60 biji telur dalam satu masa. Buaya betina akan berada berhampiran dengan sarang sepanjang tempoh pengeraman. Seebab itulah sangat merbahaya bagi kita mendekati kawsan pengeraman buaya kerana induk buaya berada di sekitar sarangnya. Jangkahayat buaya adalah sekitar 70 tahun.

Wednesday, July 20, 2011

Kisah Buaya lagi..

Sumber : Harian Metro

SARATOK: Kelibat seekor buaya didakwa sebesar Perodua Myvi dikatakan antara 60 reptilia ganas di Sungai Sebelak di sini, yang menjadi buruan pihak berkuasa dalam operasi besar-besaran memasuki hari kedua, semalam.

Penduduk dikatakan terserempak dengan buaya itu yang muncul di permukaan air selepas membaham seorang penduduk berusia 40-an di Kampung Emplam, dua bulan lalu.

Bagaimanapun, sehingga semalam usaha menjejak reptilia itu oleh anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, tentera, polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) serta penduduk kampung masih menemui jalan buntu.

Operasi yang bermula kira-kira jam 1.30 tengah hari, tertumpu di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi tempat persembunyian reptilia terbabit namun gagal memberi sebarang petunjuk.

Seorang penduduk yang tidak mahu namanya disiarkan berkata, buaya berukuran 2.74 meter panjang itu dikatakan muncul sekali lagi baru-baru ini, menyebabkan penduduk memaklumkan kepada pihak berkuasa.

Menurutnya, penduduk memang mahu pihak berkuasa menjalankan operasi memburu dan menangkap reptilia itu bagi mengelak kejadian tidak diingini terhadap penduduk yang mencari rezeki dan tinggal berhampiran sungai berkenaan.

“Kami terkejut apabila melihat buaya dianggarkan sebesar Perodua Myvi timbul di permukaan air secara tiba-tiba sebelum berenang semula perlahan-lahan ke dasar sungai.

“Bukan saya saja, malah kehadiran buaya itu turut disaksikan beberapa penduduk lain yang secara kebetulan berada di tebing sungai.

“Kami percaya buaya itu membaham beberapa penduduk dan dua bulan lalu ia muncul sambil menunjukkan mangsa yang dibaham sebelum menghilangkan diri dalam air,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.

Nature group: What’s the basis for killing crocodiles?

Source: Thestar

KUCHING: A current operation to hunt and kill about 60 crocodiles at Sungai Seblak in Kabong, Saratok, has raised eyebrows among nature groups.

The Malaysian Nature Society believed there must be a strong reason for an operation as serious as this, and nature and crocodile experts should have been consulted earlier.

Its past president Anthony Sebastian questioned whether the authorities involved had studied the effects that such actions would have on the environment and the habitat of the crocodiles.

“They say they are going for about 60 crocodiles that are 2.5m long, but what is the basis for this? Are they going for the male or female crocodiles? What is that river’s crocodile population? Do they know?

“I think they are doing it just to appease public sentiment. People are understandably upset if a loved one is attacked by a crocodile, but it’s like a road accident, you can’t remove all the vehicles from the road just because there have been many accidents,” he told The Star yesterday.

Anthony was disappointed with the response from the authorities and believed the operation was not based on science or logical thinking.

He said that recent newspaper reports had stated that Sarawak Forestry Corporation was still mulling a reduction of Sarawak’s crocodile population.

“They said they would not cull crocodiles for now, but then we have this big operation going on,” he said.

A thorough discussion involving all parties including crocodile experts must take place before such an operation, he added.

The operation which started at 8am on Monday will go on until Friday.

The Saratok district police have confirmed that they had received a permit from the Sarawak Forestry Department to hunt down the crocodiles, which are protected under the Sarawak Wildlife Ordinance.

Under the law, those caught hunting, killing, eating and trading in crocodiles are liable to a RM10,000 fine or one year in jail.



Ulasan:

Sebelum aku membuat ulasan, aku rasa ukuran 2.74m panjang buaya yg sebesar MYVI dalam harian metro adalah TIDAK TEPAT. Kalo ikut pengalaman aku, kalo buaya sebesar MYVI, panjangnya mungkin sekitar 5 Meter. Ok, kita sambung ulasan mengenai Buaya. Aku banyak menulis entri mengenai Buaya, yang melibatkan sejarah, dogeng,sains dan pendapat peribadi aku terhadap Buaya. Di bawah adalah antara entri2 yang pernah aku tulis mengenai Buaya:

1: Buaya
2: Legenda Buaya dari Sabah
3: Adakah buaya mempunyai lidah?
4: Buaya air masin..penyesuaian hidup di air masin...
5: Beza buaya Albino bewarna putih (albino memang putih) dengan buaya PUTIH..
6: Dulu dan Sekarang
7: Serangan Buaya di pantai Port Dickson, adakah ada kebenarannya?
8: Serangan Buaya...bila kah pihak berwajib nak bertindak?
9: Serangan Buaya yang terbaru di Sarawak (Betong)
10: Adakah ini bukti buaya memang wujud d PD?

Setelah anda semua membaca entri yg aku tulis, mungkin anda yg dikategorikan sebagai pencinta hidupan liar akan mengatakan aku seorang yang terlalu pentingkan diri sendiri tanpa memkirkan mengenai masa depan reptilia era dinasour ini. Di sini aku ingin tekankan, mengawal populasi bukannya bermaksud menghapuskan terus reptilia ini dari muka bumi ini. Semua orang sedar, populasi pemangsa utama ini amat penting dalam menyeimbangi ekosistem sungai.

Dalam keadaan serba moden, dengan peningkatan kadar pencemaran sungai, udara dan tanah, tidak akan memungkinkan kita untuk mempastikan makanan pemangsa ini akan mencukupi sampai bila bila. Kita kena terima hakikat, dengan kesedaran yang rendah terhadap alam sekitar, dengan kepesatan ekonomi yg menyebabkan pertumbuhan kilang2, perlepasan gas karbon di udara dan banyak lagi akan menyumbang ke arah pengurangan ikan atau haiwan2 lain di sungai. Dengan peningkatan suhu, memungkinkan peningkatan dalam populasi buaya betina di mana ini juga secara tidak langsung meningkatkan populasi buaya.

Kita sedar sekrang, pertembungan antara buaya dan manusia memang tidak dapat dielakkan. Diakui, puncanya adalah manusia sendiri. Tapi antara manusia dan haiwan, mana satu jd pilihan kita? Semestinya dengan akal yang logik, kita akan memilih manusia. Memang benar, manusia lebih penting dari buaya, sb manusia boleh menjadikan sesuatu menjadi kenyataan.

Mungkin ada yang mengangap aku menulis tanpa fakta yg tepat sb aku tidak terlibat secara langsung dengan kajian mengenai buaya. Aku akui, memang aku tak terlibat dengan kajian buaya, tp aku mengaku aku terlibat dengan kajian mengenai Ikan. Kita kena tahu, ikan merupakan sumber makanan utama buaya. Jd fikir2 lah kan...Fikir dengan akal, bukannya dengan emosi.

Mengapa buaya menyerang manusia? Aku pun dah huraikan di entri aku sblm ini. Tapi aku ingin tulis lagi di sini sb apa buaya menyerang manusia

1. Tujuan makanan: Semua buaya makan pelbagai jenis makanan. Dengan peningkatan saiz badan, buaya akan memilih mangsa yang lebih besar, dan manusia dalam julat saiz mangsa yang boleh diambil oleh buaya.

2. Mengusai kawasan: Sesetengah spesies, seperti buaya Air Masin sangat mementingkan penguasaan kawasan dan akan mempertahankan kawasan mereka terhadap penceroboh, termasuk manusia. Kekadang manusia tidak mengetahui yang kawasan tersebut adalah kawsan buaya, jd inilah akan memulakan trajedi yg tak dijangka.

3. Penjagaan sarang. buaya akan jd lebih agresif bila dia menjaga sarang yang mengandungi telur. dan buaya juga begitu sensitif dengan panggilan kecemasan dari anak2 yang baru menetas. Jika anak2 buaya dalam keadaan merbahaya, anak2 buaya akan membunyikan bunyi untuk meminta tolong dari induknya dan buaya tersebut akan pergi untuk membantu anaknya.

4. kesilapan identiti di mana kemungkinan buaya tersilap dengan haiwan ternakkan. mungkin manusia disalah anggap sebagai lembu, kambing atau binatang2 ternakan yang lain.

Seperti biasa, kesimpulan dari aku, kita patut membenarkan pemburuan buaya. Adakan lesen di mana ada open season dan close season. Mungkin open season (masa dibenarkan memburu buaya) adalah beberapa bulan dan kemudian diikuti dengan close season. Dalam masa yang sama, kena tetapkan hanya buaya yang bersaiz 2.5 Meter sahaja boleh diburu. Yang pasti, ianya tidak akan mendorong kepada kepupusan buaya, tetapi akan membantu menyetabilkan semula ekosistem sungai yang semakin tak stabil dengan kadar pemangsa dan mangsa yang tidak seimbang.


Beberapa Video mengenai Buaya d Borneo



Sunday, July 10, 2011

Kenapa Apakah

Tetiba rasa rindu nak balik kampung..huhuhu..mungkin sb terlalu stress dgn study kot..huhu.. tak dapat balik, tgk gambar pun cukuplah kan...huhu





Tuesday, July 05, 2011

BENAK atau TIDAL BORE

Benak dalam bahasa sarawak atau dalam bahasa English dikenali sebagai "Tidal Bore" adalah satu kejadian alam yang amat pelik. Benak hanya bila berlaku bila air surut berlaku terlalu rendah dan bila air daripada laut melimpah secara mendadak masuk ke dalam sungai dan ini akan menghasilkan ombak ditambah lagi dengan kedalaman sungai yang semakin cetek dan ini akan menyebabkan ombak semakin tinggi bila memasuki sungai.

Di malaysia, benak hanya berlaku di Borneo. Antara tempat yang terkenal dengan benak ialah batang lupar dan pesta benak di batang lupar baru sahaja berlangsung 1-4 Julai yang lepas. Sesiapa yang ketinggalan, jangan risau, tahun depan akan ada lagi penganjuran pesta benak di batang lupar, Sri Aman. Sungai batang lupar ini adalah sungai yang paling terkenal di Sarawak kerana serangan buaya di Sarawak kebanyakkan berlaku di sungai ini. Jadi sesiapa yang ingin bercita2 untuk meluncur air sempena dengan pesta benak, digalakkan berfikir panjang sebelum meneruskan cita2 anda tersebut..

Aku juga mempunyai pengalaman dengan benak di sungai kerian, Saratok. Dulu aku selalu ikut ayah aku menangkap ikan kat sungai. Biasanya kita akan tau bila musim benak berlaku. Bila air surut dalam keadaaan yang ekstrem, maka bersedialah, sebab benak akan muncul bila2 masa. Biasanya kalo benak muncul, aku dan ayah aku akan naik ke tepi pantai, sb risau perahu terbalik. Kenapa? Sebabnya aku tak pandai berenang..hehehe :)


Ini adalah pesta benak di sungai batang lupar, Sri Aman, sarawak.

Monday, July 04, 2011

HambaMu (Lagu Tema Imam Muda)

Kali pertama aku dengar lagu ini, aku terasa ada satu tarikkan yang menyebabkan aku ingin mendengar lagi dan lagi...apapun, lagu nie memang lagu yang sarat dengan maksud. Lagu ini juga menunjukkan pembaharuan dalam muzik nasyid. Tapi mungkin masih ada yang tidak dapat menerima muzik baru nasyid seperti ini. Tapi bagi aku insan yang amat kurang ilmunya, tidak salah untuk memperkenalkan muzik nasyid seperti ini jika ianya dapat menarik perhatian anak2 muda untuk mendekatkan diri kepada-NYA.



Ini adalah satu contoh dari luar negara, di mana lagu berteraskan sejarah Islam dinyanyikan dalam rentak moden. Ini adalah kumpulan Soldiers Of Allah dan tajuk lagu nie adalah 1924. Kumpulan ini juga banyak menyanyikan lagu yang berkaitan dengan agama Islam.

Saturday, July 02, 2011

Ikan Salmon





Pemandangan..

Gambar tak cantik sb saya tak terer ambik gambar....




Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio