Friday, August 05, 2011

Kebuluran dan kekayaan

Bila aku tegok video saudara seislam kita di Somalia, sangat menyedihkan... Kekadang aku hairan kenapa Pak Arab yang kaya giler giler tak sanggup nak tolong Saudara meraka yg dalam keadaan susah. Mereka lebih sanggup membeli kelab2 bola yang berjuta2 mahalnya, mengukir nama dekat pulau sehingga bleh nampak dari angkasa, membuat bangunan pencakar langit yang tertinggi, memiliki beratus2 model kereta mewah, mempunyai kereta paling besar di dunia dan banyak lagi.. Serius bagi aku, ini melambangkan kebodohan pak Arab itu sendiri... emo plak aku dah...aku betul betul kecewa sb mereka terlalu kaya hingga membazir tak tentu pasal. Baik mereka membantu saudara meraka yg berada dalam kebuluran. Aku sebut Pak Arab, sebab meraka kaya dan suka membazir dan menayangkan kekayaan mereka pada dunia.. Ya Allah, moga hati mereka yang kaya ini terbuka untuk menderma dan membantu hamba MU yang berada dalam kesusahan. Amin.

8 comments:

mMoOnN aAlLeEaA said...

kita di malaysia ada sampai berbuang makanan.nampak gilak pembaziran.tapi disinun...sgt2x memerlukan abrang makan

Kamil L said...

Yalah kan...Yakti nangga..mun dapat, nang nak ge sinun berik nak makan ngan sidak ya.... kita kat Malaysia, mun bulan ramadhan, nang makan sampei sik apat bangun (termasuk kamek empun lah..huhuhu).. bila fikir balit, sik guna puasa sehari2, pasyo makan banyak2 n sik abis alu buang..huhu... mun perasan, perbelanjaan bulan puasa lebih mahai dari perbelanjaan bulan sik posa..sb banyak mbeli nak makan kat luar..huhuhu

Kuzak said...

Dulu Pak Arab le yang kejar kita sekitar Putrajaya ke Masjid Putra. Tapi diaorang nampak tak kaya pun..

Kamil L said...

KUzak-hahaha..kesah silam..haha... Tak,yang aku maksudkan sini yg kaya raya yg membuang duit seperti buat banggunan paling tinggi d dunia..apa faedahnya kan..sangat2 lah membazir..huhu

wa khairul onggon said...

Yalah sedeh jiwa nangga sidak kebuluran ya bila di negara kita pun makanan terlebih dan membazir.. Mun negraa kita tuk dekat jak ngan epreika, senang juak ngantar makanan nok lebih ya.. :)

Kamil L said...

ya lah kan pok...mun jarak dekat, nang maok sa nyawo bukak poso n kongsi nak makan ngan sidak tuk..yakti nangga sidak tuk...

Cik Gold said...

kesian ngga sidak ho..yalah kmk kinektok xmok nak membazir gilak mn g bazaar.tkut berbuang makanan..kita d ctok xpnh bersyukur.sidak d cnn mati xmkn,kita d ctok mati sbb terlebih makan..

Kamil L said...

Cik Gold- Bena gilak ya kan...mun kita d Malaysia, mati sb terlebih makan..huhu...macam2 penyakit mun terlebih makan..sakit jantung, darah tinggi dll..huhu... yo lah kan, mun dekat, nyaman na kita nyurung nak makan ngan sidak tuk kan...

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio