Tuesday, March 03, 2009

Beza buaya Albino bewarna putih (albino memang putih) dengan buaya PUTIH..

Buaya putih biasanya dikaitkan dengan buaya albino. Buaya albino adalah buaya yang bewarna putih. Biasanya buaya albino sukar untuk menyesuaikan diri dengan alam sekitar dan kebarangkalian untuk menjadi mangsa kepada haiwan lain adalah tinggi disebabkan warnanya yang tidak membenarkannya untuk menyamar.

Kita biasa mendengar cerita2 yang berkaitan dengan kewujudan buaya putih.. adakah betul kewujudan buaya putih ataupun ianya hanya buaya albino yang disalah tafsir dengan buaya putih? Adalah sukar untuk mengetahui jawapannya ini kerana tidak ada bukti kukuh ataupun bukti fizikal dalam cerita2 tersebut.

Yang pasti beza albino yang bewarna putih dan buaya yang bewarna putih adalah buaya albino yang bewarna putih akan mempunyai mata yang bewarna merah jambu. Tetapi bagi buaya putih akan mempunyai mata yang serupa dengan buaya2 yang lain.

10 comments:

khairul onggon said...

Owh...beza kaler mata jak owh... dapt ilmu dah ku ritok hehehe...

oon said...

kelassss boyak ya make kontek lens pink occayyy hehehe

SyFazidawaty said...

hehe!pakey contact lens juak boyak yo duhal..kacak eh mata kaler pink..sweet! =)

erolnukman said...

ooo..tapi org tua2 kat kpg boya putih ya ngutik..kira boya berantu lah tek..hehehehe!!

Kamil L said...

khairul-a.a...mata jak, tapi jgan nangga dekat gilak, kelak kenak gigit boyak lak...hehe...

oon- yah...ya lah eh...boyak zaman moden :D

SyFazidawaty-hehe..mesti peminat kaler pink tok.. :D

erolnukman-o.o..bena kah? sik tauk juak.. maok carik maklumat tentang cerita org tua2 mengenai boyak putih :D

Jep said...

mmg ada boya putih n albino ni ek? aku tau harimau putih je yg ada kat India tu. tp harimau putih tu kesan drpd inbreeding (kalo kat mesia ni mesti dianggap mistik...taring/kuku buat tangkal la..). so bapak rimau 'main' dgn anak rimau betinanya (incest) then dapatla harimau putih ni. heheheh...

tolaughoftenandmuch said...

buaya albino boleh mingle ngan buaya biasa? if yes, then maybe what i saw before was really an albino croc.

and kira-kira berapa purata existence albinos compared to the normal ones?

hehe sorry i'm just curious.

Kamil L said...

Jep-yup ada, albino nie memang wujud, dan buaya putih nie, aku tak pernah jumpa gambar, tp dikatakan wujud.. Tapi dulu di Sri Aman, pernah ditangkap buaya yang bahagian belakangnya putih..tahun 1992.
eh....aku tak tau plak wujud harimau putih....tapi masa skrg, semua tak mustahil dengan kemajuan sains :)

tolaughoftenandmuch- Yup, they can, but they would not survive long in the wild because they does not blend in well with surrounding, making they are easy prey.. Really? when and where? I do not sure about the average existence of albinos compared to the normal crocodile..

tolaughoftenandmuch said...

now i am unsure what i saw. but dulu macam (ya macam.. hehe) pernah nampak buaya keputih-putihan sunbathing along riverbank sg. temburong. kan sg temburong kebanyakkannya ada normal crocs sahaja.

haha mungkin ketika itu terlebih imaginasi ataupun terlalu berharap untuk melihat buaya putih.

kan dalam dongeng buaya putih dikatakan baik. :D

Kamil L said...

tolaughoftenandmuch-saya rasa mungkin betul.. sebab buaya albino nie memang ada di mana sahaja.. sebab buaya albino nie juga boleh membesar jika tidak menjadi mangsa kepada haiwan lain masa dia kecil.
Tapi di Sarawak, buaya putih nie pernah membunuh hingga 12 orang (kalo saya tak silap, mungkin lebih) hinggalah buaya ini berjaya dibunuh pada tahun 1992.

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio