Wednesday, March 18, 2009

Banyak???

Tadi aku baca suratkbr mengenai biasiswa.. ada banyak biasiswa, 500 utk PhD dan 10,000 utk peringkat sarjana, tapi yg mohon hanya 16 orang jer... Erm..memang pelik bila terfikir kenapa takde org yang nak mohon.. Aku masih ingat masa aku dulu mula2 jadi pembantu penyelidik kat serdang, nak sambung sarjana, tapi duit tak cukup.. Masa tue nak dapat biasiswa, punyalah susah.. Tapi itu kisah lama.. Memang dulu sarjana muda pun susah nak dapat biasiswa, inikan plak utk sarjana dan PhD, lagi lah susah nak dapat... tapi skrg dah banyak, tapi kenapa takde org yang mohon..

Setahu aku, yang nak sambung belajar memang ramai, tetapi mengapa mereka tak tahu mengenai biasiswa ini. Aku pun tak tau kalo tak masuk suratkbr.. Sepatutnya kena ada mekanisma baru untuk mempromosikan biasiswa kepada pelajar2 yang berminat nak sambung belajar..

Kalo pelajar tahu ada biasiswa, setakat 500 dan 10,ooo biasiswa itu memang takkan cukup.. mesti ramai yg nak sambung.. Itu yg pasti :)

15 comments:

Jep said...

mil, sape yg offer biasiswa ni? kalo kpt mmg x lojik sbb kita selalu dimomokkan yg biasiswa dah hbs. so aku harap bkn kpt.

Kamil L said...

Jep- memang KPT. "Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) hanya menerima 16 permohonan untuk mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Kedoktoran Falsafah (Ph.D)"
Macam tak betul je kan....

SyFazidawaty said...

aihhh..mena ka?mek bukak surat khabar lok ehh..hee! =)

Kamil L said...

SyFazidawaty-a..a..cuba bukak laman web KPT.. ada tawaran kat sio mun kamek sik salah... :)

rauhunt said...

aku musykil, betul ke fakta kau? 10,000 biasiswa? kau ada rujukan ke utk entri ni? ...mana bleh publish sesuatu tanpa bukti atau rujukan ..ini pula melibatkan pihak kerajaan ..ke kau saja mewujudkan spekulasi? aku report nanti

Kamil L said...

Rauhunt-yup, ayat tue aku copy paste dari akhbar kosmo...Aik..sejak bila jd SB nie?Dulu kata tak suka jaga tepi kain org :p

Kosmo semalam-"Sejumlah 500 tempat disediakan bagi pengajian Ph.D dan 10,000 tempat bagi mereka yang mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan universiti lain seperti Universiti Teknologi Petronas, Universiti Tenaga Nasional dan Universiti Multimedia."

rauhunt said...

mil, sape yg offer biasiswa ni? kalo kpt mmg x lojik sbb kita selalu dimomokkan yg biasiswa dah hbs. so aku harap bkn kpt.

Jep- memang KPT. "Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) hanya menerima 16 permohonan untuk mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Kedoktoran Falsafah (Ph.D)"
Macam tak betul je kan....


Ayat Jep mcm merujuk kpd biasiswa utk sambung blajar luar negara, Tp bila kau balas dan menghubungkait dgn 'quote' dr akhbar kosmo tu, boleh menimbulkan kekeliruan seolah-olah KPT menawarkan 500 biasiswa utk buat Phd dan 10,000 utk Master di luar negara juga. Tp dari 'quote' terbaru mu tulis tawaran utk buat di IPTS atau IPTS spt UTP dan UNITEN. Mana yg betul ni? Jgn cuba mengelirukan pembaca!

-Jejaka musykil-

NB: Aku bkn pengganti kuzak sbg tukang provoke

Cikgu Adham said...

yap mmg betol la... saya pon nk juga apply.. tp buat masa nih syarat2 perkhidmatan masih tidak benarkan saya smbung belajar sehingga disahkan jawatan dlm perkhidmatan pendidikan...

Kamil L said...

Rauhunt- hehe..siap jejaka musykil lg tue.. takpe, tak kesah lah luar ke dalam, yg penting skrg nie ada biasiswa..belajar kat dalam ke luar ke, sama je, takde beza. Gaji pun tak beza..sama gak...

Cikgu Adham-o.o...susah gak yer... brapa tahun baru disahkan perkhidmatan?

Jep said...

hahahha. silap aku gak. pantang tgk biasiswa utk phd.. mesti terus teringat utk overseas. trauma beb.. kisah2 lampau.. syukur aku dah kat sini :D

tp kan.. ko dah tgk kpt nye website? (aku malas nk tgk :D). sbb kalo sumber kosmo tu.. err.. ssh la plak nk caya. takut typo.. patut 1000 diorg tmbh kosong kat blkg tu :))

a'ah. btul.. mane2 pun study.. blk mesia gaji pun sama lor. :))

juri_hakim said...

dengar2 yg terbaru...upm dah abis kuota tok overseas gitu...huhuhu

yankumi86 said...

en kamil,ktrg br ade p'jmpaan ngn dr m ri tu psl master
klo ktrg apply dlm ms t'tntu dkcualikn byr yurn tp under upm je kot
tu pun klo sy x silp info la,mklm kpala tgh srabut.haha
tp tu d kire biasiswa ke???
tp nk apply tu mxm sush la

Kamil L said...

Jep-hehe...betul tue..tapi kalo aku baca suratkbr dot..dot..dot... , aku akan anggap apa yg dilaporkan adalah disebalik yg dilaporkan :D

Juri-UPM memang camtue, kejap ada, kejap takdok..hehe...banyak silap mata kat UPM :p

Yankumi86-erm...tak tau plak yang tue... ke RA? ataupun felo penyelidik? ntah..saya pun tak pasti plak... Kalo tak perlu buat kerja sampingan yang lain selain daripada master, bolehlah ambik... Kalo kena wat keja lain selain dari master, baik minta biasiswa yg lain...(faham tak maksud saya nie?) :)

yankumi86 said...

haha...fhm kot
tp yg pst sy xnk smbg mster trus kot pas ni
nnt2 la tngu t'buka ati dlu nk smbg
x pun tngu en kamil blik cni dlu ke,pe ke
hoohoo

Kamil L said...

yankumi86-hehe..takkan nak buat mengenai pemakanan ikan kot? :p

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio