Wednesday, March 18, 2009

Ilek jap-Puteri Santubong...

Lamak dah sik dengar lagu tok.. apo agik lagu Sarawak o.o... sapo2 yang tauk kah... rindok dengar lagu swk. Bilo dengar, raso dah kat Swk dah.. Yo lah alu nak balit jak aso nyawo tok..huhu.... Nipo dengan, mun dekat, maok jak so nyawo berenang kei pelampung balit..huhu...



Maso ku kecik dolok, ado juak ku dengar cito puteri santubong dengan sejinjang... Rasonyo bukan tok jak cito urang kayangan, ado banyak gik cito urang dari kayangan kat swk...Dah sik ingat ku cito2 yo, tapi mun nanyak ngan urang tuo2 kat kampung, mesti sidak yo ingat. Mun ditanyak ngan mbiak2 baru kenek tok, nang sik do sidak yo taok..hehe... Nipo nak molah, nang urang dolok banyak percayak ngan bendo2 cam tok. Tapi yo lah akan jd kenangan urang kenek tok wlpun cito yo sik bena ataupun sekadar hikayat.

Bukan yo ajak...mun ngei sungei, ndak ado tempat berbatu kat tengah sungei. Nang dapat berdiri kat tengah sungei mun air surut. Pernah maso ku kecik ku nyanyak ngan urang tuo, nak po yo. Sidak yo madah belakang nago. Cayak jak lah, sb maso yo kecik agik..hehe...

Ado juak maso aku dengan urang ninggai nenek aku beranyi, aku nangga tanah cam dilalu oleh ular jak.. Tapi nang besar alur yo, ado lam tengah depak.. Ku nanyak ngan urang ninggai nenek aku, nyo madah yo alur tempat ular diam, tapi ular u dah lari dah dari sio. Yo lah, cayak sik cayak pun kenak cayak juak :)

18 comments:

oon said...

mill, mek pun ada engkah lagu tok lam blog kmk koh hehe,rindu ngan sarawak ohh

Kamil L said...

hehe...mek pun sama eh shah.. aso maok balit jak tok..huhu...dah dekat 2 taun dah sik balit..huhuhu

SyFazidawaty said...

aihhh..mek mok juak nulis blog klaka saratok..heeee! =)

juri_hakim said...

mek pun sama juak...maok balit jak tok eh hahahhahaha...indu srwk ohh kkekekekekke

yarn said...

awok eh, tekejut wak ku mbaco tek... blog klaka saratok!!! dh lamak aku ingin molah blog klaka saratok, sik sangkak ktk lok molah bro!!!! :)

Kamil L said...

SyFazidawaty-jom, sama2 kita tulis :D

Juri_Akim_Kenjjj-hehe....bena kah? alu kenjjj ..hehe

Yarn-hehe..mari mempopularkan bahasa saratok :D

oon said...

jk nang kenjjjjjjjjjjjjjj

juri_hakim said...

napa o..kawan2 jue selalu salah fhm?ju tak bermaksud pa2 pun..mil n shah...jgn mare :)

yankumi86 said...

mule2 ct tu sy mcm fhm
bwh2 tu x fhm dh en kamil mlalut ape
hahaha

Kamil L said...

oon-ya lah kan..kenjj juak JK tok :p

Juri_akim-haha..macamlah mil n shah tak kenal ngan ju :p

Yankumi86-huhu..itulah, duduk swk dah 4 tahun, tapi tak nak belajar bahasa swk..rugi sesangat..peluang belajar bahasa bukan senang nak dapat :D

Jep said...

mil, apa nama lagu rakyat psl pompuan sarawak tu ek? emm..

Kamil L said...

er..yg mana satu yer... Puteri santubong je yg aku tau.. Ada lagi yer? aku tak tau lak :D

***Ada sapa2 org swk kat situk yg taok lagu rakyat swk selain dari lagu puteri santubong? sila tolong jawab :p

abangsulung said...

Auk,ada pok. Coba kitak nanya ngan urang tua-tua, banyak lagu Rakyat. Lagu timang bubu,.."ya bandan ya lokan"..ya bah. Lagu "cong kerepang belanga sumbing","o bulan". Pendek kata banyak bah,jaman kamek marek ne ada TV. Lagu cam ya ajak pake ngibur ati malam-malam selain dengar cerita dogeng dari dak emak, dak ninek. Termasuk cerita dogeng puteri santubong. Eh..tauk kitak cerita Puteri Santubong, termasuk juak lirik Lagu yang selalu kita dengan ya, cuma tambah-tambahan ajak supaya jadi menarik untuk menunjuk kemegahan dak puteri ya. Mun cerita sebenar, puteri ya cuma urang bunian yang tinggal di hutan gunung ya ajak bah.. Kamek urang Santubong, camne jadi kamek sik tauk.

Kamil L said...

abangsulung-yah..bena yo pok...kamek dolok pun slalu dengar nenek mek n mak mek bercerita malam2 sebelum tdr... sik sangka, zaman ya dah lamak dah berlalu... mun emak zaman moden, mungkin dah sik ada bercerita kedak emak2 zaman marek kan :) o.o..kamek sik tauk juak yg lirik lagu ya dah dtambah2....o.o.. info yg menarik.. maok mek cuba carik sejarah bena puteri santubong pas tok...

Anonymous said...

tok tok siok,
siok ma"an padi,
???sik ingat gik ku......nie lamak dah sik balit....apa kbr org sarawak

Kamil L said...

sapokah anonymous tok?

::sunshine:: said...

apa maksud ya bandan ya lokan?tgh mengkaji lg rakyat srwk nih..lokan tu sejenis kerangkan..tp bandan tu apa?tq.. :)

Kamil L said...

Sunshine- a.a..lokan tue macam kerang..tp bandan tue saya tak tau maksudnya...sb di sarawak nie berbeza tempat, berbeza bahasanya wlpun tak begitu ketara..

**harap2 siapa siapa orang sarawak yg membaca blog nie boleh tolong terangkan kepada cik sunshine apa maksud bandan..terima kasih :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio