Thursday, March 05, 2009

Ikan, adakah boleh merasa sakit atau tidak?

Ya..ikan boleh merasa sakit.. Jadi, janganlah seksa ikan.. Kalo mancing dan dapat ikan, cepat2 lah bunuh ikan tersebut dengan cara potong di bahagian kepala ikan (otak) untuk membunuh ikan tersebut. Ini lebih baik daripada membiarkan ikan terseksa tanpa oksigen dengan membiarkan ikan tersebut mati secara perlahan lahan.. Kaedah ini dinamakan sebagai "Pithing", iaitu menyembelih ikan dengan cara memotong bahagian otak ikan...

Tahap kepekatan hormon cortisol boleh digunakan sebagai petunjuk untuk mengesan samaada ikan itu sakit ke tak....

13 comments:

khairul onggon said...

Pergghhh Kamil.. nang balit malaysia tok jadi saintis ikan eh... info nang 1st class mcm nangga NatGeo... :)

Kamil L said...

Khairul-hehe...nintauk eh.. rindok dpt berkongsi maklumat dengan kawan2 :)

Jep said...

wahh... nang natgeo versi BM ko tok! hahahha.

so org check cortisol level ni based on blood pressure & sugar content dlm darah, ek? lagi tinggi these levels.. lagi stress la kan? hehhe.. aku agak je. :D

rauhunt said...

Kalau pancing dgn ikhlas utk mendapatkan rezeki utk diri sendiri atau anak bini mungkin ikan tu tak sakit sgt ..tp kalau mancing utk ambik gambar dan letak dlm blog dgn bangganya ...LOL

SyFazidawaty said...

oohhh...camyo paduhal..new info 4 me today.. =)

Kamil L said...

Jep-yup, untuk manusia, memang betul. Untuk ikan, konsepnya lain sikit. Kadar kepekatan diukur berdasarkan konsep "kunci n padlock". Gunakan bahan radioaktif untuk mengetahui bilangan reseptor dan melalui ini kita akan dapat mengukur tahap kepekatan cortisol. Nanti kalau ada kesempatan, aku akan terangkan sebab konsepnya agak complicated.

Rauhant- ambik gambar tue sampingan je....tangkap pun tujuan untuk makan.. cari rezeki halal :)

SyFazidawaty-hehe...baguslah mun camyo :D

Kuzak said...

Rauhunt... Kau Kena Faham...

AKu Faham....Mencari Rezeki Yang Halal Sambil Menyakitkan Mulut Ikan, Berambut Panjang... Memakai Seluar Paras Lutut.....

He..He..He..

Jep said...

oo...apa kunci & padlock tu? nak tau gak w'pun complicated. ada paper leh aku tgk2? hehehhe.

kuzak, ko ni rajin btul menaip tukar2 upper and lower cases.

manlaksam said...

Salam Ziarah dari Pak Man,
Sungguh bermaklumat, terima kasih banyak-banyak.

erolnukman said...

betul2..satu gik tabiat org yg suka nyeksa ikan ialah bila ngail dah dpt nya lepaskan balit ikan ya..Sakit wooo mulut nya...

Kamil L said...

Kuzak-errr....apa yg ko tulis n maksudkan tue kuzak?

Jep-Ok..nanti kalo ada kesempatan, aku wat entri pasal hormon cortisol :)

Pak Man- sama2 pak man dan terima kasih juga kerna sudi berziarah :)

erolnukman-a.a..memang benar ya..tapi sesetngah negara, ikan kecik mesti dilepaskan wlpun dah lukak entam oleh kail... mun sik, kita plak yg kena saman..jadi terpaksalah lepas balit wlpun ikan ya dah cedera...

Cikgu Adham said...

tp kt tempat kita.. ikan kecik ke, besar ke, smua belasah wat balik umah kan.. sepatutnya ikan kecik dilepaskan je...

kalo udang yang ada telur tu.. better dilepaskan je

Kamil L said...

Cikgu Adham-hehe..betul tue, sb kita selalu berfikir, kalo kita lepaskan, mesti org lain akan tangkap. Nanti rugi plak.. Memang sukar untuk mendidik masyarakat untuk melepaskan ikan yang ditangkap, tetapi tidak mustahil bila amalan ini diterapkan pada pelajar2 sekolah terutamanya yang berada disekolah rendah supaya 10-20 tahun akan datang, kita akan dapat mengamalkan amalan pemuliharaan ikan secara efisien :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio