Friday, March 27, 2009

Pembunuh???

Tadi aku baca mengenai 10 haiwan yang paling banyak membunuh manusia di seluruh dunia ini. Sebelum aku baca, aku buatlah tekaan haiwan mana yg paling banyak membunuh manusia.. Dalam tekaan, aku rasa yang paling banyak membunuh ialah ular, sb selalu dengar ular menyebabkan kematian beratus org dan mungkin beribu org di seluruh dunia. Yang kedua dalam tekaan aku adalah buaya, sb buaya antara haiwan yang paling ganas dan yang ketiga dalam tekaan aku adalah labah2.

Rupanya, semua tekaan aku salah.. Rupanya haiwan yang paling merbahaya dah telah membunuh manusia ialah nyamuk di mana ia membunuh purata 2 juta orang setahun... Memang tak terfikir oleh aku yang nyamuk adalah haiwan yang paling merbahaya.. Tapi itulah hakikatnya...
Haiwan yang berada di kedudukkan kedua adalah ular. Setiap tahun, purata 50,000 orang mati disebabkan oleh ular. Memang tidak dinafikan ular merupakan haiwan yang paling merbahaya kerana bisa ular boleh melumpuhkan sistem badan manusia hanya dalam beberapa minit dan mungkin saat bergantung pada spesies ular tersebut. Spesies ular yg paling banyak membunuh manusia ialah "asian cobra".

Manakala haiwan yang paling merbahaya dan berada di kedudukan ketiga ialah "Box_Jellyfish". Setiap "jelly fish" mempunyai 60 tentacles di mana setiap tentacle ini boleh membunuh 60 org manusia.

10 comments:

Natrah &Helmi said...

fuh fuh fuh..hari tue aku demam denggi..memang menakutkan...insaf sekejap....

kiki said...

Huh, Aedes spp, Anopheles spp, Mansonia spp, Culex spp... Musuh aku sejak 3 tahun tok....

Tapi, dengue fever antara paling senang d kawal... > Musnahkan segala bekas takungan air. ya jak..

Tiada Aedes, tiada denggi..

SyFazidawaty said...

owwhh..nyamok kah?aiee,,musuh lam selimut duhal...g beli ridsect lok ehh..

juri_hakim said...

dah agak dah..mesti lam list mil adalah boyak..hehehe...kmk pernah disengat jellyfish...emmm lepas kena sengat, panas tgn n bnyk tentacles dia tertinggal kat tgn mek..then cepat2 ayah km gosokkan tgn ngan pasir panas kat pantai rompin tu..hehehe...bengkak n lam seminggu merah2 gitu..then itam tgn kmk...adalah lam sebulan..huhuhu.....masa tu JK bnyk lepas show hahahahhaha...(ayat terakhir adalah ayat koya mil)

yarn said...

ketik ubat nyamuok jak la...hehe...

berasap umah..

Jep said...

teringat plak kat samy vellu pasal nyamuk ni

hahahha

Kamil L said...

Natrah-Alhamdulillah, ko dah sihat :) Tp kalo kat serdang, memang antara lokasi yg slalu kena demam denggi..Dr Mus pun kena gak kan arie tue :(

Kiki-a.a..bena yo... Tapi mun kat tempat2 yg kesedaran kurang, memang susah gak nak memberi kesedaran dengan sidak yo tentang bahaya nyamuk..

SyFazidawaty-hehe..dah sembur nyamuk tek? :p

Jue_AbgAKim-wah..sakit tue..mil dulu kena kat terengganu...kena lendir jer tue, sakit nyer sampai ke dalam otot... memang gosok kat pasir je untuk ilangkan sakit..huhu... aik, sama lah kita, guna pasir utk ilangkan sakit..hehe.. Nasib JK takde pa pe, kalo tak, sedih A**M :p

Yarn-Ketik yan, jgn sik ketik :D

Jep- errrr...kena sammy vellu jep? aku kurang faham...huhu

juri_hakim said...

amboi2..mil ni selalu salah taip nm...kenjjjj o

Kamil L said...

juri_hakim-errr..salah kah? sik perasan mil tek :p

Cikgu Adham said...

slm.. keh keh keh... Kenapa la Sami Velly pon dikaitkan dgn nyamuk beb...

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio