Friday, December 26, 2008

Adakah buaya mempunyai lidah?

Kita selalu dengar persoalan yang mengaitkan KENAPA buaya menjadikan manusia sebagai mangsanya. Ada yang mengatakan buaya yang menyerang manusia dan menjadikan manusia mangsanya adalah spesies buaya yang mempunyai LIDAH.. Seperti yg kita tahu, lidah adalah organ untuk merasa makanan samaada sedap atau tidak...

Pada pandangan mata kasar manusia, buaya tidak mepunyai lidah.. Tidak pernah lagi ada laporan atau gambar yang menunjukkan buaya menjelirkan lidahnya seperti reptilia lain.. Jadi secara zahirnya dari mata kasar, buaya memang tidak mempunyai lidah...

Jadi kebanyakkan orang membuat kesimpulan, buaya yang menyerang manusia adalah buaya yang mempunyai lidah kerana bila buaya mempunyai lidah, ia boleh merasa daging manusia.. Jadi sekali buaya merasa daging manusia, buaya itu akan ketagih dan akan cuba lagi menjadikan manusia sebagai mangsa lagi... Tapi kebenarannya masih BELUM terbukti...

Tapi betul ke buaya ada lidah???????
Jawapannya....
YA...buaya memang mempunyai lidah.... Tapi lidah buaya berbeza dengan lidah reptilia yang lain... Ini kerana lidah buaya bersambung terus dengan bahagian bawah mulutnya dan tidak bergerak langsung... Lidah buaya juga boleh merasa perbezaan antara rasa MANIS dan MASAM....

8 comments:

Terry said...

Kamil, agaknya lidah buaya tak nampak bukankah kerana lidahnya telah menjadi tumbuhan? (Lidah buaya..)hehe.. gurau aje.. hehe..

Cikgu Adham said...

heh heh heh bleh tahan gk tu... sebab dg byk lidah buaya org tanam wat hiasan tepi rumah..

Kamil L said...

Terry-hehehe..betul gak yer..patutlah wujud tumbuhan lidah buaya :D

Cikgu Adham-hehe..tol tue, nak tgk lidah buaya, kat tepi umah jer..hehe..

pinkbutton said...

dlm peterpan buaya tu ade lidah! hehehe

a lil bit of info on taste buds:
the taste buds can be divided to three; 7th, 9th and 10th nerves. this all depended to the location of the taste buds.
interesting kan??

Kamil L said...

pinkbutton-hehe..betul gak tue, lam kartun, semua mungkin :D Info yg menarik :) I kena baca banyak lg nie :)

pinkbutton said...

hehehe. my specialization next year is neurobiology kamil, focusing primarily on taste buds.

hmm interesting facts on buaya. tmbh lg!!

Kamil L said...

pinkbutton- wah..research yg menarik...I skrg ni pun banyak buat fisiologi dari pemakanan..huhu...

Farming Net said...

I will pass on your article introduced to my other friends, because really good!
Other Net

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio