Saturday, December 27, 2008

Sakit tak???

Sakit tak Kamil? Kawan aku tanya aku bila aku kena sengat dengan ikan flathead.. tak lah sakit sangat, jawabku, tp dalam hati aku jawab "Dah kena sengat, sakitlah" hehehe... Ikan bewarna hitam kat gambar di atas tue dipanggil ikan flathead... Ikan ini berbahaya kerana kebanyakkan di bahagian badannya ada sengat... Di bahagian operkulum (pipi), kepala dan sirip, semua ada sengat... Tapi ikan nie sedap dimakan :) Aku pernah kena sengat ikan ini sebanyak 3 kali...

Kalo kena sengat dengan duri di bahagian pipi ikan ini, darah takkan berhenti mengalir dan tempat sengatan akan terasa sakit.. Aku 2 kali kena sengat dengan duri di bahagian pipi ikan ini, darah memang tak behenti mengalir selama beberapa jam... nasib lah luka tak besar, kalo besar, abis darah...hehe... Memang menarik sengat di bahagian pipi ikan ini... mungkin ada bahan kimia yang menghalang pembekuan darah pada bahagian sengat ikan tersebut...

Tadi aku kena sengat lagi, tapi kali ini dengan duri di bahagian sirip dorsal (bahagian atas badan ikan).. Ini rupanya lagi sakit berbanding sengat di bahagian pipi ikan ini.. walaupun kat sini tiada pendarahan berlaku, tapi bisanya menyebabkan jari aku terasa kebas... Tapi mungkin tak sebisa ikan sembilang.. sejam lebih, baru hilang rasa sakit... Nasiblah tak perlu bawa ge hospital... :)

11 comments:

yarn said...

alang2 alu derma darah jak ktk...huhu...

Cikgu Adham said...

salam..waw... best bro.. saya pon minat memancing hehehhe.. tp xtau port yg sesuai kat kapit nih... asyik pancing dekat wharf kapit je... bleh sekor-dua je anak ikan..

Kamil L said...

yarn-sik bleh derma, dah tercemar dah dengan sengat ikan..hehe...

Cikgu Adham-minat mancing? hehe..samalah kita kan :) tp kalo kat Sarawak, mancing ikan susah sikit nak dapat, sebab populasi ikan makin sedikit.. Kalo udang, masih banyak d Sarawak... Tp udang bermusim.. kalo air deras dan sejuk sangat atau panas sangat, udang kurang... Saya dulu masa kat sarawak, memang tak mancing ikan, mancing udang jer :D

pinkbutton said...

hheehhhee, sernok lh pg tassie kan?? sebok memancing. here also BYKKKK sgt fish. the other day the japanese boys caught a big ei(japanese name for stingray)!! then dorg tangkap huge jelly fish!! HUGE HUGE HUGE!

i think kan mil, u kene dtg sini! fishing siang mlm!!

Ronie said...

owh..tidakla saya akan makan ikan itu yg suka menyakitkan tangan

kiki said...

Jangan manchai gilak... he he he

Sy Fazidawaty said...

aok owh..jgn manchai gilak ktk kat cnun.. =)

Kamil L said...

pinkbutton- betul byk ikan kat sana..wah... kitak sik mancing kah kat sinun? tangkap anguilla utk dbuat sushi :D Nanti kalo ada kesempatan, nak ge sana memancing :)

Ronnie- tp ikan yg bahaya nie biasanya ikan yang sedap :)

kiki-hehe...aok..sik mancai gik pas tok :p

Sy Fadizawaty-mancai sikit jak eh..hehe

yarn said...

populasi ikan? erm...teringat dgn subjek ekonomi perikanan lectured by prof nik hashim...hue3x result final saya dlm sbjek yo tersangat la....burppp.... (sik dpt pblish dlm tuk result yo..haha)

Kamil L said...

kitak ambik subjek ekonomi perikanan juak? hehe...kamek dolok pun ambik juak....betul..subjek yang susahhhhhhhh..... Rasanya org yg sama ngajar kamek dolok eh :)

nylon fishing net said...

A friend told me this place I have been looking for, I come, it turned out, I have not disappointed, good Blog
fishing net

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio