Friday, December 12, 2008

Buntal dan Ketam

Hari tue, aku stress sangat, sampai aku tak tau nak buat apa, jadi aku ge lah jalan2 sampai ke satu tempat yg namanya Grevally, adalah dalam 40km dari umah aku. Aku ingatkan nak jalan2 sambil tengok pemandangan, tapi tetiba plak aku tengok pontoon (pontoon ialah jambatan yg terapung tempat orang tambat bot). Dalam hati aku, nie kira baik, pancing ada dalam keta, umpan (ikan kering) pun ada lam keta, apa salahnya kalo aku cuba mancing kejap..hehe.. Kecundang gak aku ngan tarikan joran pancing aku... Jadi aku ge lah mancing sambil rilek2..adalah lam sejam camtu...

Haha...ini ikan pertama yang aku dapat, ikan buntal.. Yang menariknya, mata pancing aku tersangkut kat kulit ikan ini dan bukannnya kat mulut ikan nie. Pelik, tapi benar.. Tak sempat aku ambik gambar mata pancing terlekat kat kulit ikan ini sebab bila je aku naikkan kat darat, ikan nie pun jatuh... Lepas jatuh, terus mengelembung..membesar perut macam tayar beskal..
Pastue aku dapat ketam nie plak..tengok, berbelit2 ketam nie kat tali pancing aku...ntah, pelik gak, tak pernah aku mancing dapat ketam, nie 1st time dapat ketam, pastue siap terbelit2 lagi kat tali pancing....

Disebabkan fanomena yang pelik nie, aku buat keputusan untuk berhenti mancing... Risau plak aku, tak pernah lak aku mancing sebelum ini dapat ikan yang mana mata pancing tersangkut kat kulit dan bukannya mulut, dan dapat ketam yang terbelit2 kat tali pancing... (hehe...bak kata orang tua2, kalo benda pelik2 je yang kita jumpa, baik balik cepat) :p

8 comments:

yarn said...

yarabi, comel ikan buntal yg yo menggelembong...

Kamil L said...

yarn-hehe..ya lah kan, rasa nak cucuk jak perut ikan ya supaya nya kempis balit..hehe...

yarn said...

haha~~~
how come ktk sgt jaat...??
;)

Kamil L said...

yarn-hehe...hanya cita2 jak :p

oon said...

aihhh ng kiyut ikan ya lok, geram sa nyawa mek nagga

Sy Fazidawaty said...

hehe!ikan yo kiut cam yarn.. =)

Kamil L said...

oon-hehe..ya lah kan..cam gelombong jak rupanya..hehe

Sy Fazidawaty- :) bahai kito jadi ikan duyong tok :p

yarn said...

Sy Fazidawaty-wahhhh...sungguh dlm maksudmu itu...wakaka ;)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio