Wednesday, December 24, 2008

Otak udang

Sedap gak kan otak udang..lama dah aku tak makan...dalam banyak2 bahagian udang nie, aku paling suka makan otak udang sampaikan sampai satu ketika di Sarikei, Sarawak, kalo ge market ikan, kita akan jumpa orang jual otak udang, menunjukkan betapa sedapnyer otak udang :)

Tapi di sini aku nak cerita mengenai kesah otak udang dan orang tua2 zaman dahulu.. Dalam masyarakat melayu, terlalu banyak perumpamaan yang menarik dan salah satu daripadanya otak udang.. "Bodoh, macam otak udang" itu perumpamaan yg biasa didengar dari orang yg bermulut laser :)

Tapi bila dilakukan kajian, memang benar lah udang nie memang binatang yang bodoh. Alasan aku kata begini ialah cuba kita bandingkan antara ikan dan udang..

Ikan di kolam, biasanya penternak akan bagi makan 2 kali sehari di tempat yang sama dan pada waktu yg sama. Contohnya penternak akan bg makan ikan pada pukul 8pg dan 5 ptg di penjuru kanan kolam. Jadi bila dilakukan setiap hari, ikan biasa akan berkumpul di penjuru kanan kolam bila tiba masa untuk makan... Tak perlulah penternak menabur makanan ikan di semua bahagian kolam kerana ikan akan bergerak ke tempat yg sama setiap hari bila tiba masa utk makan..


Berbeza pula dengan udang... Penternak kena menaburkan makanan di seluruh bahgian kolam bagi membolehkan udang makan.. Ini kerana udang takkan baerkumpul di bahagian yang sama bila tiba masa untuk makan... Ini sudah cukup menunjukkan ikan lebih bijak dari udang....Tengok, orang zaman dulu pun dah tau udang nie bodoh.. Bagaimana diaorg tau, aku pun takde jawapan pada persoalan itu :)

3 comments:

juri_hakim said...

ooo udang hehhehehehe

pawana said...

tapi kalo manusia yang berotak udang pun susah jugak c.kamil...
xbleh nak ubah jadi otak ikan hihihi..

Kamil L said...

Juri_Hakim- tp juri suka makan kulit udang kan..baik untuk kulit (juri_hakim, 2007)

Pawana-boleh ubah pawana kalo manusia itu hendak berubah :) Manusia ada akal, jd berubah dan tdk tue, bergantung pd diri dia sendiri :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio