Wednesday, December 03, 2008

Bahagian masakan - Ayam goreng brempah :)

Kali ini aku nak berkongsi resepi masakkan ayam goreng. Sebenarnya goreng camtue je ok, tapi nie resepi kalo nak rasa ada rempah sikit :) Aku tak pandai nak sukat2 bahan2 nie, aku main letak, agak2 jer... :)


Pertama, kisar bawang putih 2-3 ulas, bawang besar 1/2 dan halia 1-2cm. Kalo takde pengisar, potong ke halus2 macam aku buat kat atas tue :)

Ayam. Aku guna 2 kepak ayam.. Kalo nak letak 10 pun bleh, tapi kena letak banyak sikitlah bahan2 nanti. Ayam kena hiris2 kan supaya rempah senang nak serap masuk.

Masukkan setengah sudu serbuk cili

Masukkan sedikit gula (aku letak 2/3 sudu)..sape2 yang suka manis, letak lebih, sapa2 yang tak nak kencing manis, tak yah letak gula pun takpe :)

Masukkan lada sulah (aku letak 1/2 sudu je)..nak letak lebih pun takpe...

Masukan setengah sudu serbuk kunyit..kalo nak guna kunyit segar, kisarlah dulu k..

Masukkan garam sekucup rasa... agak2 lah berapa sudu yg korang nak :)

Pastue, masukkan bahan kisar tadi (bawang putih, bawang besar dan halia)

Pastue, masukkan Tepung Jagung (aku masukkan 4-5 sudu), daun kari (kalo takde, tak yah letak pun takpe) dan telur sebiji.. (kalo bahan2 masakkan sedikit, letakkan setengah biji je telur supaya bahan2 yg sedikit tadi tak jadi larutan disebabkan telur). Kalo takde telur, bleh ganti dengan air. Kalo terlebih air ke, tambahkan lagi tepung jagung supaya tepung nanti tak cair. Lepas tue gaul hingga rata, biarkan 1/2-1 jam.

Pastue, goreng hingga masak...

Nie lah hasilnya.... :) Blehlah makan.....

10 comments:

oon said...

cam nyaman jak koh, mok coba lah hehehe

murni said...

kamil.nnt aku nak cube gak arr..pas abis exam..hikhik..cam sedapp jerrr..aku goreng ayam guna tepung KFC tu jer..dgn rempah skit..ko mcm2 letak..hehe

Natrah &Helmi said...

wah, tak sangka kawan aku nie pandai masak rupanya, nnti leh lah bagi kami try ek..:)

Natrah &Helmi said...

wah, tak sangka kawan aku nie pandai masak rupanya, nnti leh lah bagi kami try ek..:)

Sy Fazidawaty said...

waaa...its finger lickin good!sejuk ati mak mentua ngga menantu pande masak koh.. =)

juri said...

yummmmmmmm...mintak ckitttttt

Kamil L said...

oon-Rupa jak nyaman, rasa lum tauk gik oon..hehe...Cuba kelak oon :)

Murni-nampak je sedap, tp tak taulah rasanyer plak murni...huhu..aku nie makan je apa yg boleh dimakan..hehe..

Natrah-tak lah pandai natrah, aku nie cuba dan jaya jer :)

Sy Fazidawaty-hehe..sik pandei gilak, sikit2 jak, sik tauk banyak pun :) benakah :p

Juri-A**M lagi terer jue..mun sik cayak, tanyak ngan jep :p

juri said...

kmilllllllll kenjjj..kenak jawapan mek lain dr yg lain?

misz_atiey said...

tang nyaman jak ehk..mOk wak...=)

Kamil L said...

juri- Lain dari yang lain? sik paham kamek soalan kitak eh...

Misz_atiey-hehe...nyaman...kelak cuba resepi tok k ;)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio