Saturday, December 20, 2008

Apa ada pada belangkas???


Belangkas... Selalu nya dijumpai berpasangan.. Sebab itu sesiapa yang dating selalu dipanggil belangkas..hehe...Aku pernah makan telur belangkas, sedap gak, tapi tak lah sesedap telur ikan... Dulu masa aku belajar kat UPM tahun 2003, ada pensyarah yang buat mengenai belangkas... Aku hairan kenapa kena belajar mengenai belangkas..ada nilai komersil ke tak... Rupanya baru aku tau, mahal rupanya.. Bukan belangkas yg mahal, tapi darah belangkas yang mahal di mana boleh mencapai harga berpuluh ribu seliter... Darah belangkas ini penting sangat untuk tujuan perubatan di mana ianya boleh mengesan kehadiran virus dan bakteria.. Jadi pas nie, kena belajar lah kultur belangkas..mungkin dalam 10 tahun lagi, harga belangkas boleh mencapai harga beratus ringgit seekor.. ada kemungkinan... :)


6 comments:

jep said...

ko pun pnh jadik belangkas gak kan masa kat upmt dulu ;)) aku harap ko pun tau yg darah belangkas ni warna biru.

Sy Fazidawaty said...

woo..bro kamil pnah jadi belangkas juak duhal..hehe! =)

juri_hakim said...

telur belangkas makanan kmk masa kecik2 mil..budak2 lelaki akan bawa ntah dr mana ntah n then akan bakar...gurls lak akan tunggu n bersedia tok makan (km la tu) hehehhee...siap ada sudu lagi tok ambik telur ya..:p nyamannn

Kamil L said...

Jep-hehe...aku dah insaf jep...tue zaman kanak2..haha...
a.a...aku pernah tengok darah belangkas yg Dr Aeini tunjuk kat aku :)

Sy Fazidawaty-hehe...ya zaman2 muda2 dolok.. :p

Juri_Hakim-wah..cam main masak2 jer..hehe... Tapi mil yakin dulu senang nak dapat belangkas.... Tp skrg mungkin susah sikit kot, sebab belangkas dah terkenal, jd ramai yg nak tangkap belangkas untuk dijual terutamanya di pusat2 penyelidikkan :)

Cikgu Adham said...

yap.. interesting.. saya pernah baca article tu.. sekarang KUSTEM sdg majukan industri tersebut.. untuk meningkatkan pengeluaran belangkas

Kamil L said...

Cikgu Adham- a.a..betul tue, KUSTEM tgh buat...KUSTEM buat kajian mengenai penggunaan darah belangkas... Skrg nie ramai researcher dapat duit utk buat research belangkas... :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio