Thursday, October 16, 2008

Aku, Mowbray, Launceston n Tasmania Part 2


Dalam part 1 hari tue aku cerita mengenai Mowbray, bandar kecil yang berhampiran dengan rumah aku. Bandar utama di sini adalah Launceston, yang terkenal di Australia sebagai antara bandar tertua (kalo aku tak silap, bandar ke 2 yg banyak bangunan lama d Australia) dan mempunyai banyakbangunan lama. Launceston nie, kalo mengikut sejarah, namanya diambil sempena dengan nama sebuah bandar yang terletak di UK. Tapi di Launceston, kebanyakkan nama tempat sama dengan nama tempat di Scotland. Mungkin kebanyakkan pendatang yg berhijrah ke Tasmania berasal dari Scotland. Di fakulti Kesenian di sini pun hampir tiap2 minggu mesti ada persembahan musik tradisional dari scotland. Diaorang akan berbaris,pakai skirt dan akan main alat muzik bagpipes (aku tak tau betul ke tak, alat muzik yg macam beg yg ditiup). Kat sini aku ada ambik sikit gambar2 kat bandar Launceston.




































5 comments:

oon said...

oo deng, kmk dgr dato afendi nawawi laki tiara belaja kat univ kitak masa tok, bena kah? bergeng la ngannya, ne tauk jadi menteri juak kitak hehehe

Anonymous said...

heheh. teringat lak yg ko mmg suka tmpt2 bersejarah ni. muzium ada tak kat situ? :)

dah hbs cover satu tasmania tu. bleh la jalan ke luar lak pasni :D nama2 tmpt ni mmg byk yg sama kat mane2 pun aku rasa. tmpt aku ni (Ithaca)ada lbh kurang 5 lg tmpt dgn nama yg serupa tak termasuk dgn satu tmpt kat greece

Anonymous said...

Nice Shot Kamil... Perfect Snap

Kamil L said...

oon- deng, nya kat kampus induk, jauh dari kamek situk, 3 jam.. Ada juak nangga gambar kawan2 kamek dari kampus induk yg ambik gambar raya ngan sidak efendi n tiara... :)

Jep-hehe..ko macam tau je Jep..hehe..tp malangnya muzium kat sini tutup, sb ada pengubahsuainan sampai tahun 2010. Jd terpaksa lah aku pergi tengok tempat2 sejarah je..huhu... O.o..betul ke...maksudnya ramai lah org eropah yg berhijrah ke merata tempat d dunia nie.. :D

Kuzak-Thank you.

Cikgu Bio said...

Hehe.. cantik tempat ko Kamil, mesti seronok kan.. :)

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio