Friday, October 10, 2008

Ngenang ka kesah dolok dolok (dalam bahasa saratok-yg kurang pekat) PART 2

Marek aku analsis sampel tenaga utk samples supervisor aku..arie tok aku nyambung ngan protein gik.. Lepak juak aso nyawo aku..Mun ngekot raso ati aku, raso malas jak masok lab arie tok, raso nak ngelayo ngaon2 kat pasar jak..Lamak bena dah aku sik ngelayo kat bandar. Nyambung cerito kat lab tadik, arie tok memang menensenkan. Aku molah kjedahl (analisis protein makei tiub serupo ngan tabung uji, tapi saiz 250ml). Abis jak aku analisis, aku basuhlah tiub yo..ado 20 egei tiub.

Tengah aku embasuh, kejut ku nangga, 3 tiub tebik ngan ngan merekah dari dibah sampei ke atas. Sudah, kato ku lam ati lah. Mun ngekot pengalaman aku, mun ngei UPM dolok, nak beli tiub tok, maok 3 bulan baruk sampei. Camne lah aku maok madah ngan supervisor aku tok..sb pastok rame do jak urang nak makei tiub tok..Mulo2, endak ku maok madah (lam atie aku),tp sik bagus juak. Ujung2, padah jak lah...Tapi sebelum yo, abis jemari lam lab dibungkar oleh aku, nintauk ado nemu nak lebih2. sik do juak ruponyo.

Alu ku ngangak nyo kat opis...raso rang isak jak ku nait tanggak, lelah o.o....alu ku madah ngan nyo tiub pecah.. Lam ati aku, mesti nyo penin palak nak beli tiub baru mesti lamak baru dapat..

Tauk sik apo dipadah nyo,
Sik apo kamil, kelak order baru, sik lamak, sampei lah tiub baru...

Ceh...lam ati aku, lupak ku tek, tok bukan Malaysia...patutlah laju jak beli tiub baru...Lepak jak nyawo aku entam leh takut..sik do papo nak dirisau..ado banyak tiub djual kat situk ruponyo...Arum mbulak, arie tok nempah, minggu baru dah dapat dah...

Yo lah ku nak encrito dikit, bulan dolok, aku baruk gusak centrifuge kat lab, jd semo urang tengah nuggu centrifuge baru, baruk sidak yo dapat molah kejo..haha..... Aku raso, bukan salah aku 100%, dah centrifuge yo centrifuge lamak..ngakai na eh..ku makei jak, alu gusak.. Kali nang dah nasib aku, maso aku makei, nyo gusak.. apo nak polah, nang dah nak gusak...dah sebulan dah, alu sik sampei2 gik yg baru...aku pun nunggu juak, sb aku empun pun belum abis gik..entian nantik, aku molah lah kejo lain2....sik pat plentei2 eh pok..hehe...oklah..aku nak gurin lok...

6 comments:

jep said...

oo.. bahaya ko ni. pegang je brg.. rosak :D

kalo kat mesia brg lmbt sampai.. kat upmkb skrg ni lg la bertmbh lmbt. nk beli brg2 kecik pun meeting setahun

oon said...

yaahh kuar dah bahaso seratok nyo. sikpo mil, paham jauk mek. kedak bahasa puerto rico jak bahasa seratok. best2.

syfazidawaty said...

hehe!yo nyeh!datz a gud start!i wait 4 more! =D

kamil said...

Jep-tue ler..aku pun heran, apa yg diaorg ambik lama sangat utk beli barang kat UPMKB...

oon- hehe..lum pekat gilak tok shah :)

syfazidawaty- hehe...Thank you :)

amy said...

ahernya..dpt juak mbaca bhs saratok tuk..lmk dah eh sik nengar kamil kelaka saratok..marek kmk mbak nya kelaka malu2 indah nya rah upmkb..ehhehe...(kmk kelaka saratok jaik bunyi ndak kamil, nindak kenak marah..hihi)..pencemaran bahasa jak jadinya..

btw, best eh kamil ktk analyse sampel supervisor dpt duit..kmk molah free of charge jak..ngarap juak urg tua ya mbayar tp sik pernah dpt..sikpala...anggap part of learning process jakla...ilmu nya merik ngn kmk pun sik tganti bah..

kamil said...

hehe..bukan sik maok kelaka saratok amy, tp sik jadi bunyi mun sik kelaka samo ngan urang saratok..hehe... Bahasa saratok mek pun dah sik sepekat dolok dah...campur2 dah..Tp mun dah balit saratok, automatik bleh pekat balit..hehe...

Bena juak sik dibayar o.o..
Kamek situk memang dibayar, selalunya mbiak undergrd yg digaji oleh pensyarah, jarang juak nya nyruh mbiak postgrd, sb sidak ya tauk mbiak postgrd gago..huhu..

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio