Friday, January 02, 2009

Memancing dan mencandat sotong di Stanley

Roslan dan wife dia tengah memancing ikan..Dapat Kerapu, sebab masih kecil, diaorg lepaskan balik...

Ghazaly cuba nasib kat laut....Tp tak dapat sekor ikan pun...Hanya bila mencandat je dia dapat sotong...

Sebenarnya trip kitaorg ke Stanley bertujuan untuk memancing di laut... Stanley terkenal dengan tempat memancing... Jadi wlapun jaraknya jauh (sekitar 220km), disebabkan minat memancing, jadi kitaorg buat trip memancing sambil bercuti d Stanley... Pada mulanya mencandat sotong tidak terdapat pun dalam jadual kitaorg...

Disebabkan memancing di laut, jadi kebarangkalian nak dapat ikan adalah lebih sukar berbanding d sungai... Mungkin disebabkan taburan ikan di laut yang luas..mungkin....

Kitaorg start mancing tengahari... Memang ikan tak banyak... Pancing aku ikan makan, tapi disebabkan saiz ikan besar (sebab tali pancing aku hanya boleh tarik ikan kurang dari 8kg), tali pancing aku putus.... Pakcik mat salleh kat sebelah aku dapat belut laut yg besar... Dia berjaya naikkan... lepas tue dia dapat pari, hanya dapat tarik ke permukaan sebelum tali pancing dia putus dan pari terlepas... Ikan kurang kat sini, tapi kalau ada, memang besar....

Jadi disebabkan kesukaran nak dapat ikan, kitaorg buat keputusan mencandat sotong plak... kitaorg start lewat sikit, dalam kol 5ptg.... Jadi hanya sempat mencandat utk tempoh 2 jam sahaja.. Aku dapat 14 ekor sotong dan calamari... oklah 14 ekor, sebab di sini undang2 tidak membenarkan individu mencandat lebih dari 15 ekor sotong dan calamari. Hampir penuh satu baldi disebabkan saiz sotong yang besar... Memang menyeronokkan...

Ini adalah antara sotong yang aku dapat....

Pakcik mat saleh yang dapat belut tak nak makan belut tersebut.. Mula2 dia bagi kat aku... aku makan gak belut (hanya sushi), tapi disebabkan saiz belut nie terlalu besar, aku pun tak lalu nak makan..aku tanya ngan kawan2 aku, semua tak nak, sebab kata diaorg muka belut tue macam raksasa..hehe... Jadi aku bg lah kat budak mat saleh yang mencandat sotong di sebelah aku... mula2 budak nie nak bg semua sotong yang dia dapat pd aku sebagai ganti sebab aku bg belut kat dia.. Tapi aku bgtau dia tak payah, sebab aku dah dapat banyak sotong, tambahan pun aku tak makan belut.. tengok, saiz belut sama saiz ngan budak nie...hehe....

8 comments:

yarn said...

ukan2 besar belut yohhh...

candat sotong? sgt sinonim dgn negeri darul iman...hehe...terengganu... ^_^

Kamil L said...

Yarn-dapat makan urang dah belu ya yarn..hehe...
a.a...bena ya, mencandat sotong=terenganu... kamek dolok pernah sekali mencandat sotong nge terenggnu, dekat ngan pulau bidong..best juak, tp mabuk laut eh...sb ombak kuat gilak..huhu

juri_hakim said...

jual la seekor tok sy...tak kan berkira ngan kawan2 wak kot...;p

Kamil L said...

juri_akim- hehe...kalo ju dekat, tak yah jual...mil bagi jer.. :p Rasanya lat NZ mesti banyak stong gak kan...tempat ju dekat ngan laut tak?

juri_hakim said...

jauh mil...ari tu jer jumpa ketam (sthn hanya sekali) huhuhuhu...susah nak dapat yg fresh..:p

Kamil L said...

juri_akim- samalah kat sini, takde pasar basah... tue yg mil mancing jer kalo nak ikan :) Ketam memang tak pernah jumpa lagi kat sini..huhu

decorative fishing net said...

I think I come to the right place, because for a long time do not see such a good thing the!
Farming Net

fishing net said...

I think I come to the right place, because for a long time do not see such a good thing the!
Farming Net

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio