Sunday, February 01, 2009

Panas

Sungguh panas.. Itu je yang boleh aku kata bila cuaca berubah kat Launnie, Tasmania sejak 2 hari yang lepas.. Sekarang nie musim panas di Launnie.. Sejak tahun lepas, inilah panas MELAMPAU yang pernah aku rasa.. Biasanya suhu panas kat launnie tak melebihi 28 darjah dan purata suhu musim panas dalam 25 darjah.. Tapi 2 hari lepas, suhu melebihi 40 darjah.. Dah ler panas tak macam kat Malaysia.. Panas di Malaysia kadar kelembapan tinggi, jadi panas masih bleh diterima.. Kat sini panas kering... Rumput semua warna kuning dan beberapa tempat berlaku kebakaran hutan/semak.

Dalam masa yang sama, aku tengah buat 2nd exp aku. Aku tengah kultur ikan trout di mana ikan nie hanya bleh hidup dalam julat suhu 12-20 darjah. Kalo lebih dari julat ini, ikan akan mula stress, tiada selera makan dan akan ada yang mati. Ada 12 tangki 500L yang aku kena jaga.. Memang semua tangki nie ada alat penyejuk, tapi disebabkan suhu yang terlalu tinggi, alat penyejuk pun tak dapat nak menyejukkan air hingga menyebabkan suhu meningkat ke 24 darjah.. Setakat nie dah 4 ekor ikan aku mati kerana suhu melampau dan ikan yang lain masih menunjukkan simptom2 tekanan disebabkan peningkatan suhu...

Malah orang launnie sendiri pun menyatakan tak pernah berlaku panas macam nie kat launnie, malah kat tasmania pun tak pernah berlaku dalam sejarah panas yang melampau. Bagi aku, skrg kita dah dapat merasa kan kesan daripada pemanasan global di mana kawasan yang biasanya sejuk dah menjadi panas.. Dunia dah semakin tua agaknya.....

9 comments:

khairul onggon said...

Panazzzz... mun sejok gilak pun sik dpt, mun panass gilak pun sik dpt.. syukur diam di Malaysia tok owh.. hehehe..

juri_hakim said...

malaysia tanahair ku ...hehehhee nz pun cam tu...muka kering bangat...boleh rasa heat tu..huhuhu

yarn said...

Panazzz? situk mala hujan...hehe...

apopun, Alhamdulillah utk segalo nikmat Tuhan... :)

Kamil L said...

Khairul- bena ya...nyaman 2 kali ganda diam kat mesia eh....rasa maok balit jak eh..huhu...

Juri_Abg Akim- huhu..abis apa tindakkan Kak ju ;)
Ju, NZ pun lebih 40 kah Ju?

Yarn- wah...best eh ujan :) Nyaman tdr eh..huhu.. Kamek mun ujan, mesti ingat tdr..hehe... a.a...bena ya yarn..semua ya Nikmat daripada-NYA

juri_hakim said...

sapa juri_abg akim ni en kamil? ju kenal kah?waaaaaaaaaaaaaaa lebehhhhhhh ehhhhh ... kak ju mana lak ni?

Kamil L said...

Juri n Akim- ju nie, kura2 dalam perahu tol ler :D

azham said...

Last year aku penah rasa 46 degree kat Perth. Tahun nh ok sket around 40 gak..mmg masak dibuatnya.

Last week aku g crabbing, tengah panas terik..leka sangat sampai lupa pakai sunblock, terok aku kena sunburn sampai mengelupas kulit...

Kamil said...

azham-fuh....biar betul...panas tue... Aku pun duduk umah n kat lab je, rasa tak larat nak kuyar sb panas..huhu...tapi hari nie suhu turun mendadak kat sini, rasanya dah dalam 22-25 darjah dah....

juri_hakim said...

area palmy ni ok ckit bro...huhuhu tp 25-26 darjah tu kadang2 gak...

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio