Saturday, June 11, 2011

Cerita mengenai lebah madu

Sangat kagum dengan orang yang mencari madu lebah.. Bukan kerja senang.. Kalo kena sengat, adui..memang sakit.. Teringat masa zaman sekolah dulu, waktu tue arwah atuk ge ambik madu lebah.. kejadian berlaku masa hujan... jd bila hujan dah mula reda, jd dia mula asapkan sarang lebah untuk tujuan supaya lebah itu meningalkan sarangnya, sb lebah tak tahan dengan asap (tak tau lah kenapa, mungkin mata lebah tue pedih kot ..hehe).. Dia ingatkan semua lebah dah terbang lari, rupanya disebabkan hujan, ada lagi lebah yang bersembunyi dalam sarang tersebut. Jadi bila dia nak memotong dan mengambil madu tue, tetiba lebah yang masih ada d sarang tue keluar dan menyengat.. Tp mungkin sb dah biasa melalui pengalaman dsengat lebah, jd tak lah meberi kesan sangat wlpun sakit... Bila balik tue, atuk suruh aku cabutkan sengat yang tertingal kat badan dia (lebah bila dia menyegat mangsanya, sengat akan melekat d badan mangsa dan lebah yang kehilangan sengat akan mati).. Banyak betul sengat kat badan atuk aku masa tue.. Jadi aku yang tak berapa nak bijak, ambik lah satu daripada sengat tue dan cucuk kat jari aku..mak aiiii...sakit sungguh..aku tak leh bayangkan kalo kena sengat oleh berpuluh2 lebah macam atuk aku... boleh pengsan kot atau pun masuk ICU.. Kat bawah nie adalah cara moden ambik madu lebah...kalo orang dulu2, diaorg guna asap je...dan biasanya diaorg akan ambik madu pada malam hari... satu lagi kita kena ingat, bila seekor lebah sudah menyengat kita, yang lain semua akan pergi untuk menyegat juga disebabkan lebah yang pertama tadi telah meninggalkan bau di mana bau yg ditinggalkan di badan mangsa membolehkan lebah lain mengesan / menyengat mangsanya..

No comments:

Pukul berapa jam sekarang???

Music Radio